Page content

Aanvullende verzekeringen en medische acceptatie

Een medische acceptatie is bij de meeste zorgverzekeringen niet nodig als je een aanvullende zorgverzekering wilt afsluiten. Soms komt het toch voor als je een extra uitgebreide aanvullende verzekering wilt afsluiten. Let hierbij op aanvullende voorwaarden

Snel naar:

  1. Om over na te denken
  2. Medische acceptatie, waarom?
  3. Medische acceptatie, hoe werkt het?
  4. Waarom willen zorgverzekeraars dit allemaal van je weten?
  5. Als eerste weten of je geaccepteerd wordt voor de aanvullende verzekering
  6. Wachttijd

Om over na te denken

  • Overweeg of de kosten van een aanvullende verzekering opwegen tegen de te verwachten kosten. Als dit niet zo is, is het wel slim om hiervoor zelf maandelijks geld apart te zetten.
  • Beantwoord in de medische acceptatielijst van de verzekeraar alleen vragen die verplicht zijn voor de polis die je aanvraagt. Een verzekeraar hoeft niet meer te weten dan nodig.
  • In onze zorgvergelijker zie je meteen of een zorgverzekeraar een medische acceptatieprocedure hanteert. Vanaf 16 november kun je de zorgverzekeringen voor 2018 vergelijken.

Medische acceptatie waarom?

Zorgverzekeraars moeten in principe iedereen accepteren voor de basisverzekering. Voor de aanvullende verzekeringen hoeft dat niet, je kunt worden geweigerd. hoe uitgebreider je aanvullende pakket is hoe meer kans dat de zorgverzekeraar aanvullende voorwaarden stelt of je mogelijk weigert.

Via de zorgvergelijker kun je gemakkelijk zien welke verzekeraars voor je aanvullende verzekering een acceptatieprocedure hebben.

Medische acceptatie, hoe werkt het?

Als je een uitgebreide verzekering wilt afsluiten moet je in veel gevallen eerst een vragenlijst invullen over je gezondheid en mogelijke behandelingen die je verwacht of hebt gehad. Er kan bijvoorbeeld gevraagd worden of je al onder behandeling van een arts of andere zorgverlener bent en of je dat verwacht voor het komende jaar. Soms wordt de vraag gesteld over meerdere jaren terug.

Onderdeel van de vragenlijst zijn bijvoorbeeld vragen over medicijngebruik, behandelingen, draag je een bril of lenzen, ben je onder behandeling van een orthodontist, etc.  Een verklaring dat je op het moment van beantwoording klachtenvrij bent kan ook deel uitmaken van de vragenlijst.

Waarom willen zorgverzekeraars dit allemaal van je weten?

Een verzekering dekt onverwachte kosten en verzekeraars en dus ook zorgverzekeraars zijn erg gëintresseerd in het zogenaamde “risico-profiel” van een verzekerde. Zij willen dan ook vooraf een inschatting maken van de risico’s die zij lopen om met een hoge uitkering geconfronteerd te worden, dat is de reden dat zij vooraf zoveel mogelijk informatie inwinnen om het risico-profiel zo goed mogelijk in te kunnen schatten.

Als eerste weten of je wordt geaccepteerd voor de aanvullende verzekering

Soms wordt er gevraagd of je in het verleden bent afgewezen voor een aanvullende verzekering. Als dat het geval is geweest kun je je mogelijk niet aanvullend verzekeren. Er is echter een manier waarbij je dit kunt voorkomen:  Vraag direct na het indienen van de vragenlijst de beoordeling van de acceptatieprocedure als eerst aan jouzelf te communiceren. In het geval je afgewezen wordt kun je je dan nog terugtrekken uit de acceptatieprocedure. Dan hoef je in de toekomst niet te vermelden dat je ooit geweigerd bent voor een aanvullende verzekering.

En, zeg je oude verzekering nooit op voordat je 100% zeker weet dat je bent geaccepteerd door je nieuwe zorgverzekering.

Wachttijd

Je kunt een medische acceptatie nog op een andere manier vermijden door een zorgverzekering te kiezen die je automatisch ( dus zonder acceptatieprocedure)  accepteert. Vaak is er dan wel een wachttijd voor bepaalde behandelingen. Het duurt dan ongeveer 6 maanden tot 2 jaar voor je bijvoorbeeld een orthodontiebehandeling of heupoperatie vergoed krijgt.

Comment Section

0 reacties op “Aanvullende verzekeringen en medische acceptatie

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.